De volgende pagina's focussen op het ontwerpen en ontwikkelen van blended onderwijs ondersteund door technologie. Hiermee willen we onze lesgevers, assistenten, ... concrete tips aanreiken om zelf aan de slag te gaan met blended leren.
Onderstaande aanpak is gegroeid op basis van de lessons learned uit het strategisch project blended leren aan de UGent (2012-2014).
Kennismaking
Doel: Bewust worden van de mogelijkheden van blended leren.
Analyse
Doel: Onderzoeken waarom je jouw onderwijs wilt blenden.
- Welk (deel van jouw) opleidingsonderdeel wil je blenden?
- Om welke redenen? Wat wil je verbeteren?
- Voor iedereen of een specifieke doelgroep?
Ontwerp
Doel: Ontwerpen en visualiseren van jouw blended onderwijs.
- Leerdoelen = de basis
- Wat plan je nog F2F in? En wat voortaan online?
- Wat plan je voor, tijdens en na het F2F contactmoment in?
- Online activiteiten als aanvulling of vervanging van F2F contactmomenten?
- Maak je eigen ontwerp
Ontwikkeling
Doel: Ontwikkelen of aanpassen van de leerinhoud en leeractiviteiten.
- Voorzie tijd
- Stel een team samen
- Pas bestaande leermaterialen en -activiteiten aan. Of ontwikkel nieuwe.
- Ga aan de slag met digitale leermiddelen
Implementatie
Doel: In de praktijk brengen, evalueren en bijsturen van jouw blended onderwijs.