Zephyr werd, na vele jaren trouwe dienst, op 3 oktober 2022 uit gebruik genomen.
UGent medewerkers en studenten kunnen aanmelden op Zephyr met hun bestaande UGent account, maar externen bijvoorbeeld krijgen pas toegang tot Zephyr nadat ze een account hebben aangemaakt in de Zephyr applicatie.
Aanmeldprocedure
Ik heb een UGent account
- Ga naar de login pagina van Zephyr via de link https://zephyr.ugent.be/secure/index.php
- Druk op de knop "Login met CAS"
- Geef uw gebruikersnaam en wachtwoord in het scherm UGent CAS in.
- Druk op de knop "Aanmelden".
Resultaat: De startpagina van de Zephyr applicatie opent.
Ik heb geen UGent account
Stap 1: maak eerst een Zephyr account aan (eenmalig)
- Ga naar http://zephyr.ugent.be/.
- Klik op de link "Registratie" aan de linkerkant van de welkompagina.
- Vul het registratieformulier in:
- Controleer uw ontvangen e-mails.
- Klik in deze e-mail op de activatielink:
- "hier" om naar de activatiepagina te gaan waarbij de bevestigingscode al vooringevuld staat
ofwel - "http://zephyr.ugent.be/main/auth/activate.php" om naar de activatiepagina te gaan waarbij u de bevestigingscode uit de e-mail nog manueel dient in te vullen.
- "hier" om naar de activatiepagina te gaan waarbij de bevestigingscode al vooringevuld staat
- Activeer uw account in Zephyr door:
- Controleer uw ontvangen e-mail om het wachtwoord te achterhalen.
- Klik op de link "hier" in het kader "Uw account werd geactiveerd en kan vanaf nu gebruikt worden. Klik hier om in te loggen." binnen de Zephyr applicatie.
Resultaat: U komt terug op de startpagina van de Zephyr applicatie en kunt inloggen met uw nieuwe Zephyr account.
Stap 2: log in op Zephyr
- Geef uw gebruikersnaam en wachtwoord in bij "Of gebruik de alternatieve Zephyr-login:".
Opgelet: deze gegevens vindt u in de e-mail die u ontvangen hebt na activatie van uw account in Zephyr.
- Druk op de knop "Log in".
Resultaat: U komt op de startpagina in de Zephyr applicatie.
Problemen met aanmelden?
Mogelijkheid 1: U hebt geen (UGent) account
UGent medewerkers en studenten kunnen Accountbeheer contacteren voor eventuele problemen met hun UGent account.
Externen hebben alleen toegang tot Zephyr op voorwaarde dat ze eerst een account aanmaken in de Zephyr applicatie.
Mogelijkheid 2: U maakte een tikfout
Zowel de gebruikersnaam als het wachtwoord is hoofdlettergevoelig.
Controleer aub of:
- "Caps Lock", "Shift Lock" en/of "Num lock" aan of uit staat
- de toetsenbordindeling op Azerty of Qwerty staat (tik eventueel eens "azerty" in een simpele tekstverwerker in)
- u de letter O niet verwart met het cijfer 0, of de kleine letter L met het cijfer 1.
Mogelijkheid 3: U bent uw wachtwoord vergeten
Raadpleeg de pagina Verloren wachtwoord terughalen
Mogelijkheid 4: Uw firewall of browser instellingen zorgen voor problemen
- Schakel uw firewall tijdelijk uit (kunt u zonder de firewall aanmelden, dan ligt te oorzaak bij de firewall die te strikt ingesteld is).
- Laat het gebruik van cookies toe in uw browser.
- Voeg https://zephyr.ugent.be toe aan uw "trusted sites".
Hoe afmelden?
We raden aan om na het gebruik van Minerva of Zephyr altijd af te melden, zeker als u zich aanmeldt met CAS op een computer voor gedeeld gebruik. Zoniet loop je het risico dat andere gebruikers, die bv. in een computerlokaal na jou hetzelfde werkstation gebruiken, mogelijk toegang hebben tot applicaties onder jouw account!
Klik op de link "UGent CAS Logout" rechtsbovenaan uw scherm.