Pols tijdens de les naar de voorkennis van studenten

Printvriendelijke pagina

Bedenk goede controlevragen

Het is een kunst om goede inhoudelijke vragen, denkvragen en/of discussievragen te bedenken.

Raadpleeg zeker eens de onderwijstip Hoe ziet een goeie meerkeuzevraag er uit?

Hoe pak je het aan?

  • Beperk je tot maximaal 3 vragen.
  • Geef alle studenten voldoende tijd om na te denken (alleen zo activeer je ook de ietwat tragere studenten).
  • Laat studenten gepersonaliseerd stemmen, maar toon enkel de algemene resultaten (anoniem) om een veilige leeromgeving te scheppen.
  • Voorzie ook de antwoordoptie “Ik weet het niet” om gokgedrag te ontmoedigen en betere conclusies te kunnen trekken.

Voorbeeld zonder technologie

  • Stel een vraag.
  • Laat de studenten 2 minuten nadenken en alles opschrijven waar ze aan denken.
  • Laat de studenten daarna ideeën uitwisselen met andere studenten (bv. per groep).
  • Laat de studenten hun originele notities aanvullen op basis van de gedeelde kennis.
  • Bespreek de antwoorden klassikaal.

Voorbeeld met technologie

  • Stel een vraag
  • Laat de studenten 2 minuten nadenken en:
  • Laat de studenten ideeën uitwisselen met andere studenten (bv. per groep).
  • Laat de studenten:
    • hun origineel prikbord aanvullen op basis van de gedeelde kennis.
    • opnieuw stemmen op dezelfde vraag via een online stem- of quiz toepassing
  • Bespreek de antwoorden klassikaal.

Alternatief: Vragen toevoegen op specifieke momenten in een video

Bespreek de antwoorden

Koppel de antwoorden op elke vraag waarop minder dan 80% van de studenten juist hebben geantwoord kort terug naar de studenten.

Gebruik de resultaten ook om eventuele misconcepties meteen uit te klaren, bepaalde voorkennis te herhalen, bepaalde studenten gericht verder te helpen, …