ICTO nieuwsbrief 14: juli - sep 2017

Printvriendelijke pagina

Bekijk de online versie - De e-mailversie presenteert het best in OWA.

Via deze 14e nieuwsbrief wil het blended learning team alle docenten, onderwijsondersteuners en studenten beter informeren en inspireren over onderwijstechnologie aan de (A)UGent.

Project vernieuwing ELO

Tijdens de zomer heeft de stuurgroep de functionele eisen en wensen voor een nieuwe leeromgeving verder in kaart gebracht en werd het aanbestedingsdossier besproken op de onderwijsraad (14/09), de ICT-commissie (15/09) en het bestuurscollege (22/09). De stuurgroep hoopt dat de Europese aanbesteding nog in oktober kan gepubliceerd worden om in de periode Q4 2017 - Q1 2018 enkele proefopstellingen van geïnteresseerde leveranciers te kunnen laten testen door zowel lesgevers, onderwijsondersteuners als studenten. De stand van zaken van dit vernieuwingsproject kunt u volgen op http://icto.ugent.be/nl/content/project-vernieuwing-elo​.

Onze afdeling Onderwijstechnologie (ICTO) krijgt regelmatig vragen van medewerkers of het nog de moeite loont om leerpaden in Minerva aan te maken, om vragenreeksen in Curios aan te maken en/of om interne opleidingen over Minerva/Curios te volgen. Ons antwoord is duidelijk JA. Het is zeker geen verloren moeite!

Minerva update september 2017

Het is voortaan mogelijk om:

  • gebruikers beheerd in een XLS-bestand te importeren naar een bestaande groep in Minerva
  • snel en eenvoudig eindscores van een cursus uit het Minerva-Puntenboek op te laden in OASIS
  • tijdsblokken van minder dan 10 minuten te laten reserveren
  • studenten die niet deelnemen aan de onderwijsevaluaties hun toegang tot Minerva af te nemen
  • ...

Zie Minerva update september 2017 voor meer details!

Kennisclips opnemen

Als je een kennisclip wilt maken, bijvoorbeeld in het kader van flipping the classroom, dan volstaat vaak een schermopname. Hiervoor kan je onder meer Camtasia (Windows & Mac) of Explain Everything (betalende app) gebruiken.

In dit kader kan ICTO lesgevers alleen maar aanraden om ook de tweedaagse videotraining te volgen. Hierin komt Camtasia uitvoerig aan bod en na deze opleiding kan je een licentie bekomen op deze software. Met Camtasia is het bijvoorbeeld mogelijk om aan inhoudstafel aan je kennisclip toe te voegen (op basis van je Powerpoint) en je kennisclip te starten in de huisstijl van je faculteit (beschikbaar in 2 talen).

Bent u bijvoorbeeld ook al vertrouwd met een lightboard zoals in onderstaande afbeelding? Simpel te maken voor nog geen 100 dollar volgens Steve Griffiths, een leerkracht wetenschappen in Australië.
Copyright https://flippedlearning.org/how_to/lightboard-camera-action/

Multimedia

Capture agent campus Coupure E2.009

Het team Multimedia:

  • heeft de capture agents in een aantal leszalen aangepast zodat nu ook live streaming van een les mogelijk is in deze leszalen (bovenop een klassieke lesopname)
  • heeft webcams geïnstalleerd in een aantal leszalen zodat ook daar lesopnames met videobeeld mogelijk is
  • heeft een tweede streaming set en (binnenkort ook) een extra mobiele lesopname set aan het ontleenbare materiaal toegevoegd
  • laat weten dat er tijdelijk geen teleclassing mogelijk is in auditorium A van de faculteit PPW (door een geplande renovatie door DGFB in 2018).

Over het muurtje

Wist u dat...

  • alle bijdragen aan de onderwijsdag van de faculteit Economie en Bedrijfskunde beschikbaar staan op hun facultaire onderwijsinnovatiepagina?
  • enkele docenten en onderwijsondersteuners aan de Arteveldehogeschool (AUGent) in een filmpje getuigden over enkele succesvolle implementaties van digitalisering in hun onderwijs?
  • de Universiteit van Vlaanderen vanaf 6 november elke dag een college van een kwartier van een wetenschapper van één van de vijf Vlaamse universiteiten (waar onder de UGent) online zal plaatsen?
  • het opnemen van je gezicht in de cursusvideo's gevolgen heeft voor de betrokkenheid van studenten?
  • SURF onlangs een rapport heeft gepubliceerd over hun Innovation Challenge waarbij tal van Nederlandse onderwijsinstellingen experimenteerden met Virtual Reality, 360-graden video, Augmented Reality en adaptief leren?
  • team Multimedia de checkfront applicatie (licentiekost) gebruikt als reservatiesysteem van al het uitleenbaar multimediamateriaal.

Blended learning

Hieronder een selectie van enkele opleidingsonderdelen die face to face contactmomenten meer gaan afwisselen met online leeractiviteiten.

BW
Voor "Genetica" moeten de studenten zelfstandig oefeningen oplossen die daarna in de oefeningenles besproken worden. Ook onder meer "Voeding van de mens" gaat verder met peer assessment.
DI
Voor "Biomedische statistiek, computationele biologie en informatieverwerving" dienen studenten dit jaar eerst een rapport in te dienen. Dit rapport wordt daarna beoordeeld door 2 andere studenten die ook zelf een rapport indienden (peer review).
GE
"Inleiding tot de statistiek en tot de methodologie van onderzoek in de bewegingswetenschappen" zorgt ervoor dat studenten beter voorbereid naar de les komen dankzij online leerpaden met kennisclips en oefeningen. De faculteit ontwikkelde ook een e-learning module ter ondersteuning van externe stagebegeleiders rond het geven van kwalitatieve feedback aan UGent stagiair(e)s.
LW
Studenten "Filosofie in de samenleving" moeten dit jaar onder meer een opiniestuk schrijven, indienen via dropbox en dan 3 opiniestukken van andere studenten reviewen (anoniem verdeeld). Ook de webklassen gericht op studiekiezers uit het middelbaar gaan een nieuwe editie tegemoet op Zephyr. In het kader van een Erasmus Plus project komt er ook een online cursus over "Tolken en multimodaliteit" op Zephyr.
FW
"Wiskunde" wil dat studenten op voorhand oefeningen proberen oplossen en aangeven met welke oefeningen ze een probleem hebben. Op basis van die input worden groepen samengesteld waardoor studenten elkaar kunnen helpen bij mogelijke problemen (team based leren).

Wilt u zelf ook aan de slag met blended learning? Hulp nodig? ICTO komt naar je toe!

Feedback

Wilt u ook een praktijkvoorbeeld uit uw faculteit delen met de collega’s? Heeft u een positieve ervaring met een bepaalde app(licatie)? Heeft u een tip, voorstel, … over de ICTO website of deze nieuwsbrief? Contacteer dan Frédéric Bruynings.

fb   tw   in   pt   yt