ICTO nieuwsbrief 11: januari - februari 2017

Printvriendelijke pagina


Bekijk de online versie - De e-mailversie presenteert het best in OWA.

Via deze 11e nieuwsbrief wil het blended learning team alle docenten, onderwijsondersteuners en studenten beter informeren en inspireren over onderwijstechnologie aan de (A)UGent. Gelieve deze informatie verder te verspreiden onder collega's of hen aan te moedigen zichzelf ook in te schrijven voor deze nieuwsbrief (via het blokje Nieuwsbrief op de startpagina van icto.ugent.be).

In de kijker: Dodona

Dodona is een online leerplatform met honderden programmeeroefeningen om de programmeertaal Python onder de knie te krijgen. Alle oefeningen zijn voorzien van automatische feedback op correctheid en programmeerstijl. Tijdens het eerste semester van academiejaar 2016-2017 werden al meer dan 750.000 ingediende oplossingen automatisch beoordeeld!

Competitieve onderwijsinnovatieprojecten 2017

De 4 goedgekeurde competitieve onderwijsinnovatievoorstellen zijn:

  1. De tentoonstelling als presentatievorm: ontwerp, organisatie en productie van tentoonstellingen
  2. Durf experimenteren: naar een activerend toetsbeleid voor praktisch chemie-onderwijs en experimenteervaardigheden
  3. Authentiek toetsen van communicatieve vaardigheden: video-annotatie als oplossing
  4. Naar een geïntegreerde loopbaantrajectbegeleiding

Alle details vindt u in de onderwijstip Onderwijsinnovatieprojecten van de UGent 1997-2017

ICTO nieuws

Op zoek naar trends rond onderwijstechnologie en blended learning?

Wie geen tijd heeft om tal van onderwijsblogs of twitter feeds te volgen, kan voortaan de Sociale media pagina raadplegen voor een selectie van blogberichten rond onderwijstechnologie en blended learning.

Korte bevraging over video als onderwijstechnologie

De afdeling Onderwijstechnologie lanceert een korte bevraging rond het gebruik van video in het hoger onderwijs. We doen hiermee een oproep aan alle lesgevers én studenten om de potentiële meerwaarde van bepaalde vernieuwingen in kaart te brengen aan onze universiteit. Deze bevraging neemt normaal 2 à 3 minuten in beslag. Eind maart maken we de resultaten publiek op de ICTO website.

Start de bevraging

Flip uw opleidingsonderdeel

Een vaak gebruikte en effectieve vorm van blended learning in hoger onderwijs is flipping the classroom. Op de ICTO-site heb ik nu heel wat relevante informatie samengebracht:

  1. Wat is flipping the classroom?
  2. Voordelen van flipping the classroom
  3. Hoe flip ik mijn opleidingsonderdeel?
  4. Lessons learned

30 praktische formats

Goed onderwijs kan perfect zonder technologie, maar slim gekozen ICT toepassingen kunnen uw onderwijsaanpak wel ondersteunen, beter faciliteren, handiger organiseren, …

In de volledig herwerkte rubriek blended learning gaan we nu dieper in op vragen zoals:

  1. Video in hoger onderwijs: Hoe kan video uw instructie ondersteunen, versterken of zelfs eventueel vervangen?
  2. Samenwerkend leren: Hoe kan samenwerkend leren het leerproces positief beïnvloeden?
  3. Kennis toetsen: Hoe kan technologie meten of de gegeven instructie of interactie hebben geleid tot het behalen van de leerdoelstellingen?

Als u ervaringen met bepaalde formats/tools wilt delen met andere lesgevers, contacteer dan het blended learning team!

Activiteiten

07 maart 2017
Seminaries Onderwijskunde 2.0: Werken met heterogene groepen
10 maart 2017
Docententraining TurningPoint: meerwaarde en gebruik van (online stemsystemen)
13 maart 2017
Demo LabBuddy - Ondersteunende tool voor labo-practica
27 maart 2017
VLHORA Open Education Week 2017
30 maart 2017
Demo OnStage - Software voor het beheer van stageprocessen
→  Alle events

Feedback

Bezorg uw nieuws of feedback over deze nieuwsbrief aan frederic.bruynings@ugent.be.

fb   tw   in   pt   yt