ICTO nieuwsbrief 08: mei-juni 2016

Printvriendelijke pagina


Bekijk de online versie

Via deze 8e nieuwsbrief wil het blended learning team alle docenten, onderwijsondersteuners en studenten beter informeren en inspireren over onderwijstechnologie aan de (A)UGent. Gelieve deze informatie verder te verspreiden onder collega's of hen aan te moedigen zich vrijblijvend in te schrijven voor deze nieuwsbrief via icto.ugent.be of e-mail.

Vernieuwingsproject Minerva & Curios

In maart 2016 keurde het bestuurscollege een plan van aanpak goed met betrekking tot een vernieuwingsoperatie van onze bestaande leeromgeving naar een nieuw framework. In dit kader is er ook een stuurgroep vernieuwing Minerva/Curios opgericht welke dit project verder zal begeleiden. Er zijn 2 grote oplevermomenten gepland binnen deze functionele vernieuwingsoperatie:

  • een eerste aan de start van academiejaar 2017-2018
  • een tweede aan de start van academiejaar 2018-2019.

Wat mag u dan nog verwachten voor de start van academiejaar 2016-2017?

  • functionele updates aan de bestaande Minerva en Curios omgevingen (in juli en september) waarover nog zal gecommuniceerd worden via onder meer nieuwsberichten op de ICTO site
  • de implementatie van de nieuwe huisstijl in de onderdelen van de ICTO-omgevingen waar dit relevant is. Dit kan dus impact hebben op uw introductie-presentaties als u gebruik maakt van screenshots.

Tijdens het academiejaar 2016-2017 worden beide omgevingen uiteraard verder onderhouden (bug fixes en kleinere functionele verbeteringen), maar worden alle andere functionele verbetervoorstellen meegenomen binnen de denkoefening van deze vernieuwingsoperatie. 

Blended Learning in 2016

Praktijkvoorbeeld aan de FPPW

Tijdens het 2e semester van academiejaar 2015-2016 experimenteerde prof. Ann Buysse voor het opleidingsonderdeel Relatie- en gezinstherapie met 5 flipped classroom lessen. Uit vorige evaluaties van het opleidingsonderdeel bleek namelijk dat de leerervaring rond de therapeutische stromingen als “te theoretisch” werd ervaren door de studenten. Bedoeling was dus om dit stukje theorie meer toepasbaar en praktijkgerichter in te vullen. Laat u inspireren door deze ervaring op "Relatie- en gezinstherapie: ervaringen van een flipped classroom experiment".

Impact van het vernieuwingsproject op Blended Learning

Het blended learning team raadt aan om niet te wachten tot academiejaar 2017-2018 om leermateriaal aan te bieden via online leerpaden. Maak aub nu al de denkoefening om een beperkt aantal lesmomenten of hoofdstukken te "blenden", nieuwe digitale leermaterialen aan te maken (bv. kennisclips, Curios vragen, ...) en te starten met enkele leerpaden in Minerva. Door het gebruik van open standaarden in Minerva zal dit online zelfstudiemateriaal automatisch beschikbaar blijven in uw cursus wanneer we live gaan met de vernieuwde leeromgeving in september 2017 of 2018. 

Alle docenten die een opleidingsonderdeel blended willen organiseren, kunnen nog altijd rekenen op persoonlijke ondersteuning op zowel pedagogisch als technologisch vlak. Het Blended Learning team organiseert daarnaast ook didactische en/of technologische workshops op maat (in overleg met uw facultaire medewerker(s) onderwijsinnovatie).

Belangrijkste updates

Naar het volledige nieuwsoverzicht

Activiteiten

Follow up Innoversity challenge

Uit de Innoversity challenge bleek duidelijk dat studenten graag meedenken over de organisatie van ons hoger onderwijs. Dit project leverde tal van interessante suggesties voor verbetering op, onder meer met betrekking tot het gebruik van multimedia, de creatie van interactieve of vernieuwende leermaterialen, ... Voor heel wat voorstellen bieden we trouwens al oplossingen aan binnen de UGent. Daarnaast hebben we ook een aantal didactische en/of technologische alternatieven opgelijst.

Nieuwe onderwijstips

Wist u dat...

  • het team Multimedia (ICTO) op 6 september 2016 een infosessie organiseert in de Multimediazaal (S9, campus Sterre) over de werking, beschikbaarheid en mogelijkheden van capture agents, live streaming, teleclassing, videoconferenties, ... ?
  • begin mei een 20-tal docenten een tweedaagse videotraining hebben gevolgd? In deze praktijkgerichte training leerde elke deelnemer een eigen video opnemen en nadien monteren. Tijdens het eerste semester van 2016-2017 zal DOWA deze tweedaagse training nog 2 keer aanbieden.
  • u eenvoudig de embed code van video's kan plannen in de inleiding van een Curios vraag? Zo combineert u als het ware verschillende stappen uit het leerpad (stukje film - vraag 1 - stukje film - vraag 2) in één stap.

Design factory

De UGent plant een nieuwe lesruimte in Rommelaere (aan de Bijloke). Deze “design factory” zal uitgerust worden met flexibel meubilair en onder meer tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar ruimtes die "open collaboration, communication, creativity and critical thinking" faciliteren. Bedoeling is dat u deze lesruimte (wellicht pas vanaf academiejaar 2017-2018) zal kunnen inroosteren voor opleidingsonderdelen die gericht zijn op het stimuleren van creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Bijvoorbeeld om workshops te organiseren voor ongeveer 50 personen.

Onderstaand filmpje van de MEF Üniversitesi (Turkije) geeft u dan weer een idee van een classroom design dat specifiek ingericht is voor flipped learning.

Meer inspiratie vindt u onder meer in het artikel 20 Classroom Setups That Promote Thinking.

Geef feedback & win een boek!

Hebt u een tip, voorstel, idee, … voor een betere technologische ondersteuning of digitalisering van ons onderwijs aan de UGent? Wilt u een positieve ervaring met een bepaalde educatieve app(licatie) delen? Of hebt u een opmerking over de dienstverlening, website of nieuwsbrief van de afdeling Onderwijstechnologie (ICTO)? Iets fijn opgemerkt op Erasmus of een congres?

Contacteer dan gerust het blended learning team of een ander team van de afdeling onderwijstechnologie.

Onder alle inzendingen verloten we deze zomer een exemplaar van het boek "The social teacher. Recepten voor sociale media in je klas" van uitgeverij Acco.

Innovatieve groeten,
Frédéric Bruynings

Volg ons op Twitter, Facebook en Yammer