ICTO nieuwsbrief 03: juli-augustus 2015

Printvriendelijke pagina

Via deze derde nieuwsbrief wil het blended learning team alle docenten en onderwijsondersteuners beter informeren en inspireren over onderwijstechnologie aan de (A)UGent.

Actueel nieuws

Naar het volledige nieuwsoverzicht

ICTO site: belangrijkste updates

Tijdens de zomermaanden werd de FAQ rubriek volledig geüpdatet, net als:

Belangrijke data

Naar alle activiteiten

Wist u dat ICTO…

  • alle lesgevers aanraadt om geen cursussites van vorige academiejaren te verwijderen. Minerva biedt de studenten namelijk een archief van hun cursusaanbod binnen de applicatie. Studenten kunnen het online leermateriaal uit de cursussen van hun officieel curriculum blijven raadplegen. Dit zorgt er voor dat ze geen persoonlijke schijfruimte moeten gebruiken hiervoor, wat het risico op verlies beperkt. Natuurlijk kunnen ze in deze afgelopen cursussen geen interacties meer doen (dus oefeningen, opdrachten, discussies, ... zijn niet meer actief beschikbaar).
  • alle gebruikers aanraadt om het indienen van opdrachten via de module Dropbox te initiëren vanuit het Puntenboek. We werken aan een oplossing om via het puntenboek een lesgever te kunnen selecteren, momenteel komt elke ingediende opdracht nog in de ontvangen documenten van elke lesgever van een cursussite.
  • alle faculteiten en docenten sterk aanraadt om bij het begin van het academiejaar 2015-2016 de elektronische leeromgeving Minerva te introduceren bij nieuwe studenten.
  • nieuwe apparatuur voor lesopnames (capture agents) aan het plaatsen is op onder meer de campus Ledegank (aud 1), UZ (1K3), Economie (Quetelet), de Aula, ... en ook een extra ontleenbare mobiele capture agent beschikbaar heeft. Signaleer ons gerust enkele leszalen of auditoria die volgens u ook uitgerust dienen te worden met apparatuur voor lesopnames.

Wist u dat de faculteit…

  • Bio-ingenieurswetenschappen binnenkort een mobiele capture agent zal plaatsen op zowel campus Kortrijk als op de campus Schoonmeersen.
  • Economie en Bedrijfskunde haar studenten:
    • als voorbereiding op de ManaMa "Master of Science in Marketing Analysis" een MOOC op Coursera laat doornemen en dat de studenten spreken over "een sterk verbeterde leerervaring in onze cursus" dankzij deze flipped classroom ervaring.
    • van de 2e master Handelsingenieur voor het vak "Bedrijfsprocesbeheer (BPM)" ook linken naar een MOOC op Coursera.

Dit is uiteraard maar een beperkte selectie van projecten en initiatieven binnen onze faculteiten. Het blended learning team wil dergelijke facultaire inspanningen dan ook meer in de schijnwerpers plaatsen zodat docenten en onderwijsondersteuners binnen de (A)UGent hierdoor geïnspireerd worden.

Nieuwe onderwijstips

Interessante website

Welke mobiele apps kunnen docenten gebruiken om bv. de interactie te verhogen, te differentiëren, te evalueren, feedback te geven, ... ? Bezoek dan eens www.touch2learn.be. Deze website focust zich op mobiele technologie die didactische meerwaarde kan creëren bij kennisoverdracht.

Gelijkaardige initiatieven zijn:

Feedback

Wilt u ook een praktijkvoorbeeld uit uw faculteit delen met de collega’s? Heeft u een positieve ervaring met een bepaalde app(licatie)? Heeft u een tip, voorstel, … over de ICTO dienstverlening, de website of deze nieuwsbrief?

Contacteer dan het blended learning team of een ander team van de afdeling onderwijstechnologie.

Innovatieve groeten,
Frédéric Bruynings & Lieselot Declercq

Nodig gerust docenten/collega's uit om zich ook in te schrijven op deze ICTO nieuwsbrief via de website icto.ugent.be!