Tips om studenten te activeren tijdens contactmomenten

8 May 2017 - 11:31am

Wanneer je voor het concept "Flipping the Classroom" kiest, verandert de invulling van de contactmomenten van je opleidingsonderdeel. Studenten zullen immers verwacht worden om tijdens de lessen actief aan de slag te gaan dankzij de voorbereidingen die ze thuis hebben gemaakt.

Hoewel je tijdens de contactmomenten in mindere mate kennis overbrengt in de vorm van hoorcolleges, betekent dit niet dat je minder voorbereidingswerk hebt. De werkcolleges vereisen een grondige voorbereiding omdat studenten meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen leren (en hierop feedback verwachten).

Tips

  1. Focus op het leerproces. Creƫer een veilige omgeving waar fouten maken mag/kan.
  2. Gebruik activerende werkvormen zoals peer instructie, groepsdiscussies, ...
  3. Daag studenten voldoende uit (bv. via oefeningen op examenniveau), zo blijven ze betrokken en presteren ze op een hoger niveau.
  4. Bouw formatieve evaluatiemomenten in zodat...
    • studenten zicht krijgen op hun leerproces
    • lesgevers zicht krijgen op de grondigheid van de voorbereiding of verwerking van de gegeven instructie
    • studenten gestimuleerd worden om voorbereid naar het contactmoment te komen
  5. Gebruik contactmomenten om feedback te geven en vragen te beantwoorden.
  6. Neem een coachende houding aan (wees eerder een "guide on the side" in plaats van een "sage on the stage").
Auteur:
fbruynin
Faculteit: