Tips om studenten te activeren tijdens contactmomenten

8 May 2017 - 11:31am

Wanneer je voor het concept "Flipping the Classroom" kiest, verandert de invulling van de contactmomenten van je opleidingsonderdeel. Studenten zullen immers verwacht worden om tijdens de lessen actief aan de slag te gaan, dankzij de voorbereidingen die ze thuis hebben gemaakt.

Hoewel je tijdens de contactmomenten in mindere mate kennis overbrengt in de vorm van hoorcolleges, betekent dit niet dat je minder voorbereidingswerk hebt. De werkcolleges vereisen een uitstekende voorbereiding omdat studenten meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen leren.

Door rekening te houden met de volgende aspecten zet je je studenten actief aan het werk en geef je hen medeverantwoordelijkheid voor hun leerproces:

  1. Gebruik activerende werkvormen: peer instructie, groepsdiscussies, conceptmapping, ...
  2. Daag studenten voldoende uit, zo blijven ze betrokken en presteren ze op een hoger niveau.
  3. Bouw formatieve evaluatiemomenten in zodat...
    • studenten zicht krijgen op hun leerproces
    • lesgevers zicht krijgen op de grondigheid van voorbereiding of verwerking van instructie
    • studenten gestimuleerd worden om voorbereid naar het contactmoment te komen
  4. Gebruik contactmomenten om feedback te geven en vragen te beantwoorden.
  5. Neem een coachende houding aan.
Auteur:
fbruynin
Faculteit: