Nieuws

Over Virtual Reality en het belang van belevingsgericht onderwijs

21/06/2017

Gisteren vond de "Inspiratiemiddag onderwijsinnovatie: op welke trends zet je in?" plaats bij Surf in Utrecht. De vijf winnaars van de Innovation challenge 2016 kwamen hierbij hun project toelichten. Vier winnende onderwijsinnovatieprojecten hadden virtuele realiteit als rode draad. Daarom staan we in dit artikel even stil bij de vraag op welke manier deze technologie positief kan bijdragen aan de leerervaring en het leerrendement van studenten.

Peer assessment en peer feedback op een goede manier inzetten in online of blended onderwijs

19/06/2017

In onderstaande uitgave van Surf, een ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland, vindt u een aantal inspirerende good practices, leest u wat er op het gebied van onderzoek plaats vindt en voor welke keuzes instellingen komen te staan als zij peer feedback willen laten ondersteunen door techniek en tools.

Rapport multimediabevraging ICTO

12/06/2017

De afdeling Onderwijstechnologie (ICTO) lanceerde tussen 6 en 20 maart 2017 een korte bevraging rond het gebruik van video in het hoger onderwijs. ICTO wou op deze manier een beter zicht krijgen op de interesse voor en de meningen over enkele “innoverende” videotoepassingen in het kader van universitair onderwijs.

We telden in totaal 3853 deelnemers aan deze bevraging:

Verslag van OEB conferentie 2016

07/06/2017

Na afloop van de OEB conferentie van december 2016 maakte ik de volgende presentatie om deze Online Educa conferentie in Berlijn samen te vatten voor de ICTO collega's. 

Ik ga in deze interactieve slideshow onder meer dieper in op:

Overgang naar academiejaar 2017-2018

02/06/2017

De overgang naar het volgende academiejaar verloopt zoals elk jaar stapsgewijs omdat we nauwgezet rekening houden met allerlei factoren zoals de tweede examenperiode, de start van het nieuwe academiejaar, de voorbereiding van stages, ...

Vrijdag 2 juni 2017

Sinds 2 juni kunnen lesgevers starten met het aanmaken van hun Minerva cursussen voor het nieuwe academiejaar 2017-2018. Lesgevers kunnen momenteel dus al cursusinhoud kopiëren van het academiejaar 2016-2017 naar het academiejaar 2017-2018.