Hoe importeer ik xls/csv bestanden correct in Excel?

Minerva en Zephyr bieden de mogelijkheid om alle tabellen te exporteren naar XLS (Excel) en CSV (comma seperated values) formaat. Als er speciale karakters voorkomen in deze bestanden (bv. de ë), dan worden deze tekens mogelijks niet correct weergegeven in Microsoft Excel. Om dit te verhelpen, handelt u als volgt:

  1. Download een CSV bestand uit Minerva of Zephyr door te klikken op het kleine CSV icoontje rechts onderaan een sorteerbare tabel.
  2. Start Excel 2013 (Athena versie) en open een lege werkmap.
  3. Ga naar het tabblad "Gegevens" en selecteer "Van tekst".
  4. Selecteer het gedownloade CSV bestand en klik op de knop "Importeren" om de wizard te openen.
  5. In het scherm "Wizard Tekst importeren - Stap 1 van 3":
    • verandert u de optie "Windows (ANSI)" naar "65001: Unicode (UTF-8)" in de uitschuiflijst rechts van "Oorspronkelijk bestand:"
      Resultaat: Het woord "patiënten" wordt nu wel correct weergegeven.
    • vinkt u de optie "Mijn gegevens bevatten kopteksten" indien nodig aan.
  6. In het scherm "Wizard Tekst importeren - stap 2 van 3" selecteert u ook het scheidingsteken "puntkomma".
  7. In het scherm "Wizard Tekst importeren - stap 3 van 3":
    • selecteert u "Standaard" als het gegevenstype voor elke kolom
    • klikt u op de knop "Voltooien".
  8. Kies waar Excel de gegevens moet plaatsen (in een bestaand of nieuw werkblad) en druk op de knop "OK".

Resultaat: Het werkblad opent met de gegevens zoals u deze in Minerva te zien kreeg, inclusief alle speciale karakters.