ICTO

Minerva en Zephyr update februari 2014

Op 1 februari 2014 zijn de onderwijs- en examenactiviteiten van het eerste semester academiejaar 2013-2014 achter de rug. Hierna volgt een week met intersemesterieel verlof. We kiezen die rustige week uit om Minerva en Zephyr een halfjaarlijks onderhoud te geven.

We plannen in eerste instantie een upgrade van de ELO-software op Minerva en Zephyr, waardoor enkele nieuwe functionaliteiten beschikbaar zullen worden vanaf het tweede semester. Een gedetailleerde beschrijving hiervan volgt later. 

Nederlands

Hydra app integreert aankondigingen en lessenroosters uit Minerva

Hydra is een app die wordt ontwikkeld door studenten van Zeus WPI (werkgroep informatica van de UGent).

Met deze app kan je niet alleen op de hoogte blijven van alle activiteiten van jouw favoriete studentenverenigingen, luisteren naar Urgent.fm, Schamper artikels lezen, beslissen of het menu van de studentenresto's in de smaak valt, opzoeken waar je jouw fiets kan herstellen,... maar ook de agenda en/of aankondigingen van jouw Minerva sites raadplegen.

Nederlands

Hoe organiseer je een team based learning activiteit?

Team based learning (TBL) is een activerende werkvorm waarin studenten in kleine groepen kennis en vaardigheden ontwikkelen die van cruciaal belang zijn in het latere praktijkleven. Op deze manier leren studenten vooral de theoretische kennis toepassen, problemen oplossen, communiceren, samenwerken, ...

Ontwerpprincipes

TBL is gericht op:

Nederlands

Overgang naar academiejaar 2017-2018

De overgang naar het volgende academiejaar verloopt zoals elk jaar stapsgewijs omdat we nauwgezet rekening houden met allerlei factoren zoals de tweede examenperiode, de start van het nieuwe academiejaar, de voorbereiding van stages, ...

Woensdag 28 juni 2017

Sinds 28 juni kunnen lesgevers starten met het aanmaken van hun Minerva cursussen voor het nieuwe academiejaar 2017-2018. Lesgevers kunnen momenteel dus al cursusinhoud kopiëren van het academiejaar 2016-2017 naar het academiejaar 2017-2018.

Nederlands

Virtual Reality en het belang van belevingsgericht onderwijs

Gisteren vond de "Inspiratiemiddag onderwijsinnovatie: op welke trends zet je in?" plaats bij Surf in Utrecht. De vijf winnaars van de Innovation challenge 2016 kwamen hierbij hun project toelichten. Vier winnende onderwijsinnovatieprojecten hadden virtuele realiteit als rode draad. Daarom staan we in dit artikel even stil bij de vraag op welke manier deze technologie positief kan bijdragen aan de leerervaring en het leerrendement van studenten.

Nederlands

Peer assessment en peer feedback op een goede manier inzetten in online of blended onderwijs

In onderstaande uitgave van Surf, een ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland, vindt u een aantal inspirerende good practices, leest u wat er op het gebied van onderzoek plaats vindt en voor welke keuzes instellingen komen te staan als zij peer feedback willen laten ondersteunen door techniek en tools.

Nederlands

Rapport multimediabevraging ICTO

De afdeling Onderwijstechnologie (ICTO) lanceerde tussen 6 en 20 maart 2017 een korte bevraging rond het gebruik van video in het hoger onderwijs. ICTO wou op deze manier een beter zicht krijgen op de interesse voor en de meningen over enkele “innoverende” videotoepassingen in het kader van universitair onderwijs.

We telden in totaal 3853 deelnemers aan deze bevraging:

Nederlands