Pols tijdens de les naar de voorkennis van studenten

Printvriendelijke pagina

Bedenk goede controlevragen

Het is een kunst om goede inhoudelijke vragen, denkvragen en/of discussievragen te bedenken.

Raadpleeg zeker eens de onderwijstip Hoe ziet een goeie meerkeuzevraag er uit?

Hoe pak je het aan?

  • Beperk je tot maximaal 3 vragen.
  • Geef alle studenten voldoende tijd om na te denken (alleen zo activeer je ook de ietwat tragere studenten).
  • Laat studenten gepersonaliseerd stemmen, maar toon enkel de algemene resultaten (anoniem) om een veilige leeromgeving te scheppen.
  • Voorzie ook de antwoordoptie “Ik weet het niet” om gokgedrag te ontmoedigen en betere conclusies te kunnen trekken.

Voorbeeld zonder technologie

  • Stel een vraag.
  • Laat de studenten 2 minuten nadenken en alles opschrijven waar ze aan denken.
  • Laat de studenten daarna ideeën uitwisselen met andere studenten (bv. per groep).
  • Laat de studenten hun originele notities aanvullen op basis van de gedeelde kennis.
  • Bespreek de antwoorden klassikaal.

Voorbeeld met technologie

  • Stel een vraag
  • Laat de studenten 2 minuten nadenken en:
  • Laat de studenten ideeën uitwisselen met andere studenten (bv. per groep).
  • Laat de studenten:
    • hun origineel prikbord aanvullen op basis van de gedeelde kennis.
    • opnieuw stemmen op dezelfde vraag via een online stem- of quiz toepassing
  • Bespreek de antwoorden klassikaal.
    • Koppel de antwoorden op elke vraag waarop minder dan 80% van de studenten juist hebben geantwoord kort terug naar de studenten.
    • Gebruik de resultaten ook om eventuele misconcepties meteen uit te klaren, bepaalde voorkennis te herhalen, bepaalde studenten gericht verder te helpen, …