Peer instructie

Printvriendelijke pagina

Peer instructie is een werkvorm die werd ontwikkeld door prof. Eric Mazur (Harvard) waarbij studenten elkaar “instructie” geven. Vanuit het motto “Wie onderwijst, die leert het meest".

Eric Mazur in actie

Hoe pak je dat aan tijdens een contactmoment?

  1. Stel een conceptuele denkvraag (meerkeuze) naar aanleiding van nieuwe leerinhoud
  2. Laat de studenten individueel antwoorden op de denkvraag (bv. via stembakjes of online student response systemen)
  3. Laat de studenten daarna in groepjes (bv. van 2) overleggen om elkaar te proberen overtuigen
  4. Laat de studenten:
    1. opnieuw individueel antwoorden op de denkvraag (bv. via stembakjes of online student response systemen)
    2. de vragen die ze nog hebben over de opdracht delen op een online prikbord
  5. Vergelijk de antwoorden van beide stemrondes.
  6. Vraag een aantal studenten naar hun redenering.
  7. Geef aanvullende uitleg zodat alle studenten ook begrijpen waarom dat ene antwoord juist was (als 80% van de studenten juist antwoordt op een vraag, dan behoeft deze vraag misschien geen feedback meer).

Met of zonder technologie?

Peer instructie is een enorm krachtige werkvorm welke je perfect kan organiseren zonder technologie zoals stembakjes of online toepassingen. Er is namelijk niks mis met gewoon handen opsteken!

Het voordeel van technologie ligt vooral in het anonieme karakter welke de studenten een veilige leeromgeving waarborgt waarin ze (denk)fouten mogen maken, de mogelijkheid als lesgever om snel en overzichtelijk resultaten te ontvangen, ...

Peer instructie als werkvorm faalt als:

  • meer dan 80% al het juiste antwoord geven in de eerste stemronde (dan heeft de overtuigingsfase weinig nut meer want het ideale percentage ligt rond de 50% volgens Mazur)
  • een grote groep studenten nog altijd het foute antwoord geeft na de tweede stemronde (dan bleek de vraag te moeilijk om genoeg argumenten te vinden om de andere studenten te overtuigen)

Quick Start Guide