Inleiding

Printvriendelijke pagina

De volgende pagina's focussen op het ontwerpen en ontwikkelen van blended onderwijs met behulp van technologie. Hiermee willen we onze lesgevers, assistenten, ... concrete tips aanreiken om zelf aan de slag te gaan met blended leren.

We hebben evenwel niet de pretentie om volledig te zijn, want een flipped classroom kan namelijk op veel manieren georganiseerd worden. En er bestaat al helemaal geen "standaard blend/flip" die werkt in elke context. Misschien kom je zelfs tot de conclusie dat je helemaal geen technologie nodig hebt om een groter leereffect bij jouw studenten te bereiken.

Kennismaking

Doel: Bewust worden van de mogelijkheden van blended leren.

Analyse

Doel: Onderzoeken waarom je jouw onderwijs wilt blenden.

Ontwerp

Doel: Ontwerpen en visualiseren van jouw blended onderwijs.

Ontwikkeling

Doel: Ontwikkelen of aanpassen van de leerinhoud en leeractiviteiten.

Implementatie

Doel: In de praktijk brengen, evalueren en bijsturen van jouw blended onderwijs.

(*) Dit stappenplan is gegroeid op basis van praktijkvoorbeelden met blended leren aan de UGent en andere hogere onderwijsinstellingen in binnen- en buitenland.